Monday, December 03, 2007

BCS Galenskap

Mitt mål med denna blogg var att skriva så mycket som möjligt om amerikansk politik, men tyvärr kommer mitt först inlägg bli sportrelaterat. I helgen spelades sista omgången av Collegesäsongen i football. Nu återstår bara de såkallade ”bowl-games” strax efter nyår. Problemet med college-football är att man inte riktigt vet vilka lag som är bäst och de två lag som väljs att få spela i the national championship game ofta inte är självklara. I år har det varit fler såkallade upsets än vanligt och ingen vet med säkerhet vilka två lag som skulle ha spelat i matchen men i går kväll bestämdes det att det blir OSU (the Ohio State University) mot LSU (Louisiana State University). OSU förlorade bare en match under säsongen och jag tycker de är värda att få spela om mästerskapet för andra året i rad (De förlorade mot Florida förra året). Jag är ingen expert på området, men jag tycker det fanns bättre alternativ till LSU, som är det första laget någonsin att få spela om mästerskapet med två förluster. Hawaii förlorade inte en enda match under hela säsongen. Visserligen spelar de mot svagt motstånd, men de vann varje match. Jag tycker också Oklahoma är ett bättre lag än LSU. De har varit likvärdiga med LSU hela säsongen, men med ett undantag. I sista matchen slog de Missouri som var rankade nummer ett. Det borde betyda något. Vi får hoppas att rättvisa skapas och att OSU winner i januari, något som de redan borde ha gjort förra året. Detta säger jag inte bara enbart för att jag bor i Ohio. En sak vi kan alla vara överens om är att BCS-systemet är galenskap.

No comments: